אודות יעל בן ציון כוכנוביץ  |  תרפיה באמנות  |  סרטי וידאו עשה זאת בעצמך  |  יצירת קשר  |  ארכיטיפ קלפים טיפוליים  
בכתבה זו מוצגים שלבי ההתפתחות בציורי ילדים בליווי תמונות.

בכל העולם ובכל הגילאים בני אדם מתנסים בציור. גם במדינות העולם השלישי ובמקומות שאין זמינות למוצרים הבסיסיים שיש לנו כיום (עט ונייר) ניתן לראות דרכים יצירתיות של יצירת תבליטים על גבי חול או חימר, ציור בצבעים טבעיים ועוד. תמונה 1.שלב השירבוט:כבר בגיל שנה ילדים משאירים לנו חותמות ועקבות שונות כדוגמת הטבעת ידיים כחלק מתהליך החקירה שלהם את העולם שסובב אותם, ככל שמתפתחת קורדינאצית עין -יד היא מגלה לילד כי העברת עצמים על גבי משטחים יכולה להותיר עקבות. תמונה 2.בגיל שנתיים לערך, הילד יכול לשלוט באחיזה של טוש, מכחול, עט או עפרון ויכול לבחון את תוצאות מעשיו על משטחים שונים,הפעילות המוטורית של הנעת העצמים על המשטחים גורמת לילד הנאה גם אם אין תוצר ברור, בתחילה אין הילד שולט בתוצאות ונראה בציורים בעיקר קווים ונקודות, תמונה 3.עם ההתפתחות המוטורית ישנה שליטה טובה יותר באחיזה וגם יכולת להפעיל יותר כח ושרירים על מנת ליצור וורסיות שונות של קווים וצורות, אז נראה התפתחות של קווים ברורים וצורות (בעיקר עיגולים), ציור עם חלוקת שטחים, צבעוניות ברורה, מה שיהווה בסיס ליצירת דמות ראשונה בעתיד הקרב ובא.שלב הטרום סכמתי:לרוב, בין גיל 3 ל5 (ואין גיל אחיד מוסכם על פי כלל החוקרים שחקרו התפתחות ציורי ילדים) הילד ממשיך בהתנסויות שלו עד שהוא יוצר דמות מעיגול וקווים. עיגול כראש וגפיים מקווים היוצאים ממנו - זוהי תחילתה של ידידות מופלאה עם ה'ראשן'. תמונה 4.שלב הסכמה:בשלב זה הילד ינסה ליצור תבניות בעזרת צורות הנדסיות, כדוגמת מרובע ומשולש בעבור בית, בשלב זה עדיין יהיו עיוותים גדולים והפרופרוציות של תכני הציור יהיו על פי החשיבות הרגשית ולא כייצוגם במציאות. זהו שלב שחופף לרוב עם השתלבות במערכת החינוך בחברה המערבית ולעיתים קרובות נסיונות העתקה של מספרים ואותיות - כשבתחילה הם יופיעו הפוך (כתב ראי) עד להבשלה קוגניטיבית של 'מערכת תפיסת הכיוון'. תמונה 5.השלב הטרום ריאליסטילאט לאט הילדים עוזבים את התבניות שהכירו בשלב הסכמתי ומתנסים בניסיונות לייצג תנועה, פרספקטיבה ואת החיים כפי שהם בצורה ריאליסטית. השלב הריאליסטי מאחר והמעבר מתלת מימד (כפי שאנו חווים את החיים בחושינו) לדו מימד (כפי שמייצגים את החיים על נייר) הינו מעבר מסובך, רבים מוותרים בשלב זה על האימונים ונשארים בשלב הסכמתי כל חייהם הבוגרים, אך באם ימשיכו להתאמן (גם אם בשלב מאוחר יותר בחייהם) יוכלו להגיע לתוצאות מרשימות בייצוג ריאליסטי בדו מימד של החיים סביבינו. אף פעם לא מאוחר מידי לצייר!